Ukens..

Praktisk bruk av kunstig intelligens

 

 

I en artikkel i digi.no blir det uttalt at mange sliter med å se nytteverdien av kunstig intelligens. Og helt ærlig.. Det er vel ikke så rart. Som med mye annen teknologi tenker jeg det er teknologibransjens ansvar å sørge for å synliggjøre verdier med ulik tilnærming til ulike bransjer. Vi kan ikke forvente at markedet skal skjønne hva de kan få!

 

Kunstig intelligens er for mange fortsatt roboter og Terminator. Hvor maskinen kan erstatte et menneske i oppgaver eller funksjon. Jeg mener det største kompetansegapet ligger nettopp her. Kunstig intelligens kan brukes til å svare på veldig mange spørsmål, kan skape verdier, kan bidra til å løse oppgaver vi ikke er i stand til selv - men det er ikke alltid snakk om å "digitalisere" bort mennesket.

 

Skal vi utnytte potensialet i ny teknologi må vi la den gjøre nettopp det. I stedet for å dytte teknologien på en eksisterende oppgave, trenger vi å gå tilbake til tegnebrettet og beskrive utfordringen eller problemet på nytt.

 

Eksempel.. I stedet for å sette en chat-bot på alle kundeservicesider, burde vi i stedet sett litt nærmere på hva vi forsøker å oppnå? Hvis målet er å skape mer fornøyde kunder, redusere antall henvendelser til support, eller redusere antall personer på kundeservice - burde vi heller ha sett på hva de som kontakter oss normalt spør etter? Kanskje vi kan bruke maskinlæring til å gjenkjenne mønster i bruk, og sende ut informasjon og råd når du står i situasjonen - i stedet for å erstatte den personen du så desperat ønsker å snakke med når du faktisk står fast!

 

Så hva skal vi bruke kunstig intelligens til? 

Det er heldigvis et nesten utømmelig svar på det spørsmålet, men jeg mener at det for norske virksomheter er lurt å starte med den delen av teknologien som er mest moden. Vi snakker om bildegjenkjenning, om talegjenkjenning, mønstergjenkjenning, regelbaserte systemer og om prediksjon. 

 

Igjen.. Teknologien i seg selv gir deg ikke svaret. Du må finne ut hvilke problem du ønsker å løse først. Men når det er på plass kan kunstig intelligens ta deg et langt steg videre. Det kan være bildegjenkjenning fra satellitt- og flyfoto, som automatisk oppdaterer kartet med virkeligheten - og som kan gi deg et varsel når uønskede hendelser skjer. Som bygging i hundremetersonen, veier i vernede områder eller beredskap gjennom oppfølging og overvåkning av skogbranner. Det kan være å sette sammen data fra ulike fagsystemer, sensorer og hendelser - som kan gi deg beskjed om at nå må oppgaven gjøres, fordi det trengs og ikke fordi det står i kalenderen.

 

Mulighetene er enorme, så spør om hjelp til å se hvordan det kan utgjøre en forskjell hos akkurat deg!

 

 

Til vi sees igjen!

 

//teknofila