Ukens..

Hvorfor krasjer vi?

 

 

Jeg klarer ikke å tallfeste hvor mange prosjekter og gode ideer som har krasjlandet. Og samtidig er jeg helt sikker på at mange av disse krasjene kunne vært unngått med bedre rutiner og prosesser for innkjøp og implementering. Mange kan sikker kjenne seg igjen i denne.. "Spekken var klar i 2020 og etter noen måneder med tenking, venting og forhandlinger har vi blitt enige med noen om å lage noe som allerede er utdatert, etter en spekk som vel egentlig ikke er helt riktig lenger."

 

Min erfaring er at INGEN prosjekter blir helt som man så det for seg på papiret før man startet. Og når jeg sier ingen, mener jeg altså 0%!  Behov endrer seg over tid, opplevelser av ønsker endrer seg når man ser noe for første gang, og målgrupper får nye forventninger og ønsker når de selv forstår potensialet. Så hvordan kan vi la det bli rom for at dette kan skje?

 

Kjøp enklere!

Det korte svaret.. Kjøp enklere! I stedet for spekken på 950 punkter, fokuser på hvilke verdier du skal skape, behov skal du dekke, hvilke målgrupper du skal treffe eller hvilke utfordringer du skal løse. Hvis du ber om svar på disse spørsmålene, kan jeg garantere at du skaper verdi veldig mye raskere og med vesentlig lavere risiko enn når du tenker at du skal ha den ultimate spekken klar før du begynner.

 

Du skal eie ideen og utfordringen - la eksperter finne de beste løsningene

Du skal ha eierskap til hva du vil oppnå - med tydelige visjoner om hva det skal bli på sikt og hvilke verdier det skal produsere. Men ikke tenk at du finner den løsningen gjennom en utrolig detaljert kravspesifikasjon. La i stedet visjonen og problemstillingen være din bestilling, la markedet komme med forslag til hvordan dette kan løses - og velg den eller de som forstår deg og dine behov best og de som kan sannsynliggjøre at de kan hjelpe deg med dette gjennom erfaringer og dokumenterte referanser.

 

Bestill verdier og kjøp kompetanse

Bestill verdien og kjøp gode partnere og ekspertkompetanse - aksepter at en detaljert kravliste ikke vil redusere risiko i et prosjekt, faktisk motsatt. Jobb sammen i prosjekter basert på tillitt og felles mål og la heller avtalene regulere risiko gjennom at f.eks teknologivalg, tilgang og eierskap til data, arkitektur og språk benytter standarder som lar deg bytte leverandører hvis samarbeidet ikke fungerer.

 

For.. Innovasjon skjer når flinke folk jobber sammen om å løse en utfordring  :)

 

 

Til vi sees igjen!

 

//teknofila